Průmyslové dědictví. Jihoseveroněmecká spojovací dráha (Pardubicko-liberecká dráha)
Podrobné informace
Kategorie:
Rok vydání:
Místo vydání:
Ostrava
Vydavatel:
Jazyk:
česky
Jazyk resumé:
anglicky
Počet stran:
304
ISBN:
978-80-88240-31-0
Tištěná verze
350 Kč
Rozebráno
V roce 1854 se rakouská vláda rozhodla prodat státní dráhy a další státní podniky (hutě, doly) a výstavbu rakouské železniční sítě opět přenechat soukromým železničním podnikům. V tomtéž roce vznikl nový koncesní zákon, na jehož základě vytvořili Johann Liebig, firma Bratří Kleinů a Vojtěch Lanna přípravné komité, jež získalo 4. února 1855 koncesi k přípravným pracím na stavbu dráhy z Pardubic do Liberce s odbočným křídlem z Jaroměře do Svatoňovic. Dne 15. června 1856 získal výbor rozšířený o další členy definitivní koncesi na dobu 90 let, která byla předána akciové společnosti nazvané  k.k. privilegierte Südnorddeutsche Verbindungsbahn (SNDVB). Stavba hlavní trati byla zadána firmě Bratří Kleinů a Adalbertu Lannovi, vedení stavby inženýru Janu Schebkovi. V roce 1859 byla hotova celá trať i odbočné křídlo. V roce 1868, po přerušení prusko-rakouskou válkou, bylo otevřeno prodloužení křídla ze Svatoňovic do Královce a na základě státní smlouvy s Pruskem v roce 1869 zahájen provoz z Královce do Libavé. Společnost SNDVB podala už v roce 1869 žádost o koncesi na pokračování její hlavní trati z Liberce k zemské hranici, aby dosáhla Zhořelce. Koncese jí byla vydána s podmínkou, že kromě úseku Liberec – Závidov postaví i odbočku ze Železného Brodu do Tanvaldu. Obě trati SNDVB otevřela v roce 1875.
 SNDVB byla iniciátorem založení Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB), která měla zajistit vlastní spojení do Vídně. V roce 1869 SNDVB a ÖNWB sloučily svou ústřední správu pod společné generální ředitelství ve Vídni, ale účetně zůstaly samostatné.
Publikace se zaměřuje na dochovaný stavební a technický fond na tratích postavených společností SNDVB. V části „typologie“ je sledován architektonický vývoj jednotlivých funkčních typů ve vývojových etapách, které představují podobu prvních stanic, dále novostavby a rozšíření vzniklé činností společné projekční kanceláře s ÖNWB a nakonec individuální projekty z období 20. století. Na základě terénní dokumentace a studia archivních fondů bylo možné identifikovat památkově hodnotné pozemní objekty, mosty a tunely, které by pro svou vysokou vypovídací hodnotu a míru autenticity měly zůstat zachovány. Navazující „katalog“ obsahuje kulturní památky i objekty, které byly vytipovány pro podání návrhu na prohlášení za kulturní památku. 
Dobové fotografie, pohlednice a kresebné rekonstrukce mají čtenáři představit historickou podobu stanic i specifika trati, která po cestě Labskou nížinou vstupuje do malebného podhůří Krkonoš a Jizerských hor, kde v četných zákrutách, zářezech, tunelech a na vysokých viaduktech překračujících údolí získává horský charakter.
Už v prvních letech provozu rozvíjela vedle nákladní dopravy svůj potenciál i přeprava osob nejen za prací, ale i za krásami přírody, které nabízely Krkonoše, Jizerské Hory a Český ráj, nebo romantické či vlastenecké výlety k hradům a památným místům. Úryvky z dobových průvodců Franze Klutschaka (1860) a Františka Řivnáče (1882) poskytují krátký kulturně-historický exkurz o cestování, historii, německých a českých jazykových oblastech, památkách i průmyslových podnicích podél trati s odstupem dvaceti let od zahájení provozu.  
Obsah:
Úvod
Jihoseveroněmecká spojovací dráha v kontextu železniční politiky Rakouska
- Úsilí Liberecka o železniční spojení
 - Prodej státních drah a nový koncesní zákon (1854)
 
Založení Jihoseveroněmecké spojovací dráhy
- Komité zakladatelů Pardubicko – liberecké dráhy
 - Akciová společnost c.k. priv. Jihoseveroněmecká spojovací dráha
 - Plány akciové společnosti SNDVB a vznik ÖNWB
 - Společné vedení SNDVB a ÖNWB
 - Zestátnění
 - Osobnosti zakladatelů, koncesionářů, šlechticů, podnikatelů a stavitelů
 - Další společné podnikání Johanna Liebiga, Bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny
 - Společné podnikání Bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny
 - Šlechtici, podnikatelé
 
Jízda Pardubicko-libereckou dráhou
- Cestování za zábavou a poučením, počátky turismu
 - S Franzem Klutschakem z Pardubic do Horky u Staré Paky
 - Za průmyslem s Řivnáčovou cestovní příručkou
 
Vedení trati krajinou, mosty a tunely
- Vedení trati
 - Mosty
 - Tunely
 
Architektura a typologie budov
- Architektura Jihoseveroněmecké spojovací dráhy
 - Architektura pozemních staveb SNDVB v první etapě stavby trati
 - Výpravní (přijímací) budovy SNDVB
 - Samostatné vodárny
 - Komplex provozního zázemí s výtopnou, vodárnou, dílnami a obytným domem
 - Skladiště zboží
 - Skladiště uhlí
 - Strážní domek
 
Architektura na tratích SNDVB ve spojení s Rakouskou severozápadní dráhou
- Normálie ÖNWB
 - Výpravní budovy podle ÖNWB
 - Výpravní budovy realizované na tratích SNDVB podle normálií ÖNWB
 - Rozšiřování původních budov a novostavby na tratích SNDVB v 70. letech 19. století
 - Výpravní budovy na tratích SNDVB v 80. a 90. letech 19. století
 - Vodárny
 - Zdroje vody a čerpací stanice
 - Lokomotivní a vozové remízy
 - Skladiště
 - Obytné domy
 
Stavební vývoj po zestatnění v roce 1909
- V síti c. k. Rakouských státních drah (1909–1918)
 - Mezi dvěma světovými válkami
 - Hradec Králové a Ředitelství Československých státních drah
 - Po 2. světové válce – Pardubice hlavní nádraží
 
Katalog památkově hodnotných železničních stanic a mostních objektů na tratích SNDVB
- Bernartice
 - Červený Kostelec
 - Hodkovice nad Mohelkou
 - Hradec Králové
 - Jaroměř
 - Libeč
 - Liberec
 - Malé Svatoňovice
 - Pardubice
 - Rosice nad Labem
 - Rychnov u Jablonce nad Nisou
 - Smiřice
 - Stará Paka
 - Sychrov
 - Tanvald
 - Poříčí u Trutnova
 - Turnov
 
Přehled stanic a zastávek na tratích SNDVB
Literatura a prameny
Summary
Prohlédněte si naše obchodní podmínky
Přečtěte si, jak nakupovat